Tyytyväinen asiakas

Toiveiden ja tarpeiden tulkkina

Kertakäyttöisten tuotteiden ostotilanteessa tuotteiden kokonaiskulutus ja -taloudellisuus eivät useinkaan ole valintakriteereitä. Hintalapun nähdessään moni valitsee edullisimman vaihtoehdon, sillä kalliimpi ostohinta tuntuu – no, kalliimmalta. Näin käyttöön valikoidaan helposti tuote, joka ei ole siihen optimi ja josta lopulta seuraa resurssien haaskausta ja kalliimpia kokonaiskuluja. Esimerkiksi pyyhinnässä tuotteen hinnan tuijottaminen voi estää näkemästä pyyhkeen käytön aiheuttamia kokonaiskustannuksia.

Miten kokonaiskulut oikein syntyvät?

Esimerkiksi siitä, miten asiakkaat tai työntekijät käyttävät tarjottuja tuotteita tai työkaluja, kuten vaikkapa lautasliinoja tai pyyhintäliinoja. Tuotteiden kulutus riippuu siitä, miten tarjotut tuotteet sopivat käyttöönsä – riittääkö yksi, vai tarvitaanko vähintään kolme.

Liinojen koolla, laadulla ja ennen kaikkea kulutetulla liinamäärällä on merkitystä paitsi kustannuksiin, myös kertyvän jätteen ja tarvittavien raaka-aineiden määrään. Olisiko tilanne herkkuannos kädessä toinen, jos liina olisi riittävän iso ja oikean laatuinen – ja mikä tämän vaihtoehdon kokonaiskustannus on sadan asiakkaan jälkeen?

Tuotteiden kulutus riippuu siitä, miten tarjotut tuotteet sopivat käyttöönsä.

Kysymyksiä ostopäätöksen tueksi

- Onko pyyhe sopivan kokoinen, riittääkö yksi?

- Saadaanko pyyhkeellä haluttu puhtaustaso, onko laatu oikea?

- Toimiiko pakkaus avattuna, päätyykö osa pyyhkeistä käyttämättömänä roskiin?